13. 07. 2020 Téma: Logistika a doprava

IoT je v dopravě a logistice stále populární

Dynamika vývoje v oblasti distribuce, dopravy a logistiky obecně je podobně jako v jiných postupně digitalizovaných oborech stále větší. Kam se ubírá v době, která nahrává on-line nákupům? A ujede logistickým firmám pověstný vlak, když nepřijmou IoT za své?

IoT je v dopravě a logistice stále populární

Poslední týdny se to v médiích jen hemží zprávami o revolucích v dopravě. Svými výroky proslulý Elon Musk slibuje, že osobní i nákladní vozy Tesla budou plně autonomní do konce roku. Navíc Elon letos přišel s patentem na nové Li-Metal baterie, které slibují výrazně větší kapacitu a mají být, jak jinak, revoluční. Hyundai dodal do Švýcarska prvních 10 vodíkových tahačů Xcient a do roku 2025 jich má vyrobit dalších 1600. Amazon pro dopravu zboží využívá drony. I v logistice začíná být moderní koncept Digital Twin. A samozřejmě nesmíme zapomenout ani na všudypřítomnou umělou inteligenci a strojové učení, které pomáhá například při zmiňovaném autonomním řízení jednotlivých vozů, nebo při efektivním plánování tras v logisticky komplikovaných situacích. A mohli bychom pokračovat dál a dál.

Najde se mezi logistickými trendy prostor i pro IoT technologie? Tušíte správně. Najde. Logistika byla dokonce jedním z prvních oborů, který začal IoT využívat. A stále má co přinést.

4 oblasti, ve kterých se IoT uplatní

Co se týká dopravy, mnohým z vás možná vytanou na mysli chytrá parkoviště a chytré dopravní systémy ve městech. O těch už jsme se ale rozepsali v minulosti. Dnes se naopak zaměříme na věci, které bývají spíš v pohybu. Na chvilku se zastavíme také ve skladu. Resp. v automobilce. A ukážeme si především to, jak a kde může IoT pomoci se zjednodušováním inteligentní logistiky, s optimalizací tras a reagováním na zpoždění či při řešení potíží.

Sledování mnoha objektů v reálném čase

Lokalizace objektů a osob na menší rozloze a ve vnitřním prostředí

Teď přichází na řadu slibovaná zastávka ve skladu. Nebo ve výrobní hale či na parkovišti. Všude tam s využitím IoT senzorů totiž můžete zvýšit bezpečnost i efektivitu, optimalizovat procesy obecně dosáhnout vyšší míry kvality.

Automatická lokalizace věcí a osob
Zdroj: reBIT TECH s.r.o.

Jako příklad nám může posloužit rozsáhlé parkoviště u automobilky. Tam se shromažďují automobily před tím, než jsou vyexpedované a dodané zákazníkům. Tato parkoviště pojmou mnohdy i několik tisíc parkovacích míst a při zaplněném stavu bývá problém s rychlou identifikací a lokalizací konkrétního vyrobeného auta, které je potřeba doručit zákazníkovi.

Stačí ale IoT lokalizační senzor (tzv. tag), který se umístí na zpětné zrcátko a všechno je jinak. Po zaparkování auta na parkovací místo a po uplynutí nastavené doby senzor pošle pozici vozidla. Zaměstnanci potom hned ví, „kam sáhnout“. Senzor navíc sleduje teplotu v autě, zrychlení nebo moment, kdy auto opustí areál automobilky. Přitom se vůbec nemusela upravovat stávající infrastruktura, parkovací místa ani nic podobného.

Přepravované objekty ale můžete sledovat i po tom, co opustí výrobní linku.

Sledování objektů na rozlehlém území v reálném čase a vizualizace na mapě

Pohyb objektů můžete sledovat i ve velkém měřítku. V podstatě na celém světě. Aplikace, které zpracovávají údaje z GPS, monitorují zásilky i jejich stav. Evidují také informace o tom, kudy vedou přepravní trasy. Díky tomu je možné poměrně snadno trasy měnit a optimalizovat. Dokonce i tam, kde schází pokrytí signálem mobilních operátorů.

Existují například technologie, díky kterým můžete pomocí družic na oběžné dráze sledovat objekty (třeba jednotlivé zásilky) prostřednictvím tzv. tagů. To jsou koncová zařízení, která přes radiového signálu odesílají na družici informace o své poloze. Mohou být umístěné například uvnitř balíků se zbožím, které má pro adresáta vysokou cenu a význam.

Mimochodem tuto technologii využil jeden z našich partnerů dokonce pro svého klienta pro monitoring pohybu žraloků v oceánu. To může posloužit jako důkaz, že koncová zařízení něco vydrží.

Vizualizace IoT dat na mapě
Vizualizace dat na mapě. Zdroj: Mapotic

Vedle lokalizačního (GPS) tagu můžete do balíku nechat přibalit i zařízení, které bude monitorovat například tlak nebo otřesy, čímž budete mít informace o tom, jak se s balíkem v rámci dopravního řetězce zacházelo.

Čímž se dostáváme i k tomu, že z nasazení IoT technologií mohou profitovat nejen dopravci a logistické firmy, ale také koncoví zákazníci. Když už máte data o tom, kde se pohybuje zboží, v jakém je stavu a kdy přesně dorazí, můžete se o ně se zákazníky podělit. Celý proces tak bude transparentní pro všechny.

Kde tady např. najde využití?

Kontrola kvality vnitřního prostředí při přepravě

Tady je přínos IoT technologií nabíledni. Nemalá část přepravovaného zboží vyžaduje speciální podmínky. Ať už jde o teplotu, vlhkost, kvalitu vzduchu, tlak nebo množství oxidu uhličitého, IoT senzory jsou připravené monitorovat prostředí v přepravním prostoru a při sebemenších výchylkách dá vědět. Třeba odpovědné osobě, aby s tím mohla včas něco udělat. Navíc tím, že se naměřená data mohou pomocí IoT sítí odesílat do cloudu, je možné zaznamenávat i kompletní historii podmínek.

Sledování vnitřního prostředí pomocí IoT senzorů se dát využít v mnoha odvětvích, na silnicích, na železnici, na vodě i ve vzduchu při letecké přepravě.

Ve kterých konkrétně? Třeba při přepravě nebezpečných nestálých látek, při přepravě potravin nebo léků (kde je potřeba monitorovat zejména teplotu), při svozu odpadu (kde se hodí například kouřová a teplotní čidla) nebo ve vozidlech technických služeb.

Ale nejde jen o nákladní dopravu. Zdá se, že sledování vnitřních podmínek může být trendem i v dopravě osobní a hromadné. Užitečné tu může být například sledování obsahu CO2 ve vzduchu. To ovlivňuje nejen pohodlí a pocit pro cestující v autobuse, vlaku nebo v letadle, ale i každého řidiče. Vysoká koncentrace oxidu uhličitého způsobuje ospalost a ztrátu pozornosti, což za volantem rozhodně není žádoucí.

Schopnost predikce aneb IoT místo křišťálové koule

Před časem jsme psali o tom, jak IoT v rámci konceptu Digital Twin pomáhá v průmyslu i tím, že pomáhá odhalit případné havárie a nehody dřív, než k nim dojde. Této jejich schopnosti se samozřejmě využívá ale také v dopravě a logistice. Součástí IoT řešení implementovaných do dopravních prostředků totiž jsou senzory, které monitorují a vyhodnocují jejich stav a kondici.

Predictive maintenance - prediktivní údržba s využítím IoT
Ilustrační foto

Tyto informace pak předávají dál a systémy, které taková data vyhodnocují, jsou předem schopné předvídat, kdy bude nutné odvézt stroj do servisu nebo třeba vyslat záložní vůz, aby pro jistotu převzal zásilku. IoT senzory mohou zefektivnit a  zpřesnit i doplňování skladů, takže se nestane, že věci lidově řečeno „zrovna dojdou“. Úspora nákladů, kterou zajistí IoT technologie, může být obrovská. Zvlášť, když započtete případné ušlé zisky, kompenzace a penále, kterým se můžete vyhnout.

A z jiného soudku. Už jsme na začátku zmiňovali autonomní vozidla. Tam jde zase o jiný druh předvídání. Ale možná o to důležitější. Autonomní auta, ale dnes vlastně už i konvenční, jsou plná technologií a senzorů, které monitorují vzdálenosti, rychlost, hmotnost i povětrnostní podmínky, a na základě toho odhadují, co se vzápětí může stát. 

Chytré rozpoznávání zboží nebo objektů

Pomocí RFID technologií a dat z IoT senzorů a dalších zařízení je dnes možné rychle a přesně identifikovat zboží. To je funkcionalita, která má obrovskou hodnotu třeba ve skladech, při expedici nebo přijímání zboží apod.

Když je potřeba manipulovat s konkrétním balíkem, paletou, výrobkem nebo jakýmkoliv dalším objektem a zároveň je potřeba ho najít a rozpoznat mezi spoustou jiných, můžete pověřeného pracovníka nasměrovat rovnou ke správnému kousku na konkrétním přesně popsaném místě.

Stačí k tomu RFID tag a jakékoliv zobrazovací zařízení (třeba jen mobil s aplikací), které mu ukáže, ve které uličce, v kterém regálu a v kterém patře se dotyčný kus nachází a kolik stejných tam například ještě zbývá. Takové zařízení (specializovaná RFID čtečka) může být instalované dokonce přímo na vysokozdvižném vozíku. Celkem se v součtu ušetří obrovské množství času, které by jinak zabralo manuální dohledávání, a celý proces je výrazně efektivnější.

Data z IoT tagů se dají využít také dlouhodobě. Když máte k dispozici dostatečně inteligentní cloudovou platformu, která dlouhodobě sbírá a vyhodnocuje informace a která je propojená s prvky strojového učení, můžete ve skladu zpětně vyhodnotit efektivitu rozložení a uskladnění materiálu a zboží. Následně vám systém navrhne optimalizaci, která šetří další čas, energie a ve výsledku i peníze.

Do extrému tento přístup dovedly téměř plně automatizované sklady, kde by se to bez automatické identifikace a IoT technologie neobešlo.


 

Zdroj: Tech Insider

Rozpoznání obrazu a objektů

Rozpoznat objekty jde ale také jinak, než jen pomocí RFID. Existují další už běžně využívané technologie, které ve spojení s IoT dostanou zase nový impuls a rozměr.

I obyčejné chytré mobilní telefony už dnes dokáží rozpoznat lidi na fotkách, funkce Google Lens dokáže poznat loga, stavby nebo rostliny a technologie od Microsoftu zvládne odhadnout to, jakou máte náladu a kolik je vám let.

Není tedy těžké si představit uplatnění i ve skladech – třeba systém, který na dálku změří objekt, posoudí obsah a vyhodnotí, kde je nejvhodnější místo pro uskladnění. Videomonitoring toho, jestli zaměstnanci nosí ochranné přilby tam, kde je to předepsané, nebo jestli v trase vysokozdvižných vozíků nebo robotů nejsou překážky. To už je dnes realita. Jistě vás ale napadnou i další aplikace IoT technologií v kombinaci s automatickým rozpoznáváním textů nebo obrazu.

Nechte si doporučit, jak využít IoT technologie právě u vás

Stačí nám napsat a najdeme společně nejlepší řešení a vhodného partnera.

Poraďte se, jak využít IoT v logistice nebo ve skladu

Články na podobné téma
Parkování jako problém moderní doby

Parkování jako problém moderní doby

Vzpomínáte, jak jste ještě před několika týdny denně bojovali s parkováním? Nebyli jste sami. Parkování se stává pro řadu řidičů mimořádně palčivým problémem. Teď je možná čas, kdy se mohou…
2020-04-22