25. 10. 2023 Téma: Ostatní

Jak IoT pomáhá klientům i bankám

Internet věcí proniká i do tak tradičního odvětví, jakým je právě bankovnictví. Díky této technologii je bankovnictví bezpečnější, pro zákazníky přívětivější, efektivnější a snižuje náklady.

Jak IoT pomáhá klientům i bankám

Tradiční odvětví v digitálním kabátě

Bankovnictví je považováno za tradiční odvětví, nicméně právě zde se velmi často využívají nejnovější technologie. Banky byly prvním místem, které se plně digitalizovalo a pomohlo to i veřejnému sektoru například skrze tzv. bankovní identitu. Právě díky ní se můžeme pohodlně a bezpečně přihlašovat a ověřovat u celé řady komerčních i státních služeb. Spoustu činností tedy můžeme vyřídit online a není třeba docházet na úřad.

Banky se snaží, aby bylo co nejvíce činností automatizovaných, a významně tlačí na to, aby se mnoho operací obešlo bez zaměstnanců a mnohdy je v jejich zájmu, aby se zákazníci obsloužili sami. To se bankám už výrazně daří. Na pobočku dnes u velkých bank prakticky nemusíte, což je pro banku výhodné. Snižuje si tím náklady. A zákazníci ocení, že má jejich banka otevřeno neustále a nejsou tak nijak omezeni otvírací dobou.

IoT: Klíč k efektivitě a bezpečnosti

Inovacím a digitalizaci se zkrátka v bankách velmi daří. Jak ale využívá právě technologii internetu věcí? Banky ji využívají zejména při zvyšování efektivity, zabezpečení a personalizaci služeb pro své klienty. To však vyžaduje řádnou ochranu dat a bezpečnostní opatření, aby se zabránilo rizikům spojeným s kybernetickými útoky a zneužitím IoT zařízení.

Od hlídání poboček po interakce s klienty

Banky se snaží počet svých poboček omezovat, přesto určitou síť provozovat musí. O bezpečnost bankovních budov a zařízení se často starají IoT senzory a kamerové systémy, které se využívají k monitorování bezpečnosti bankovních poboček a zařízení.

Tyto systémy mohou detekovat pohyb, zaznamenávat nepovolený přístup a poskytovat informace pro okamžitou reakci na bezpečnostní hrozby. Další senzory, které se nacházejí uvnitř banky, mohou pomoci návštěvníkům banky k lepší orientaci a k tomu, aby dlouho nečekali. Chytré pobočky vybavené biometrickými senzory a propojené s dalšími IoT zařízeními mohou rozdělovat zákazníky do skupin podle toho, kvůli čemu přišli. IoT zařízení monitorují fronty, informují zákazníky o jejich čekací době a nasměrují je k volné přepážce.


Zjistěte víc o možnostech IoT na pobočkách nebo v obchodech

Dále mohou banky používat IoT senzory samozřejmě také k monitorování spotřeby energie a optimalizaci využití energie v bankovních pobočkách a datových centrech.

Bankomaty jsou IoT klasika

Bankomaty jsou jednou z nejrozšířenějších aplikací internetu věcí ve světě. Ty dnešní už zcela běžně umožňují bezkontaktní výběr, kdy není třeba do bankomatu vkládat kartu, ale stačí přiblížit kartu nebo chytrý telefon.

IoT v bankomatech - dnes už klasické využití IoT senzorů
Ilustrační foto

Banky mohou využívat IoT senzory také k monitorování stavu bankomatů.  Sledují například množství hotovosti a včas se dozví, že je potřeba ji doplnit. Sledují také technický stav, aby mohly v co nejkratší době podniknout náležité kroky pro efektivní řešení poruch a problémů.

Údaje o stavu okolí bankomatu v místě (teplota v místnosti, světlo, pohyb atd.) ze senzorů internetu věcí jsou zásadní pro přepnutí na provozní režimy snižující náklady. Díky tomu se přizpůsobí vytápění, větrání, klimatizace a osvětlení bankomatu a sníží se spotřeba energie.

Datový tok z bankomatů přes internet věcí pomáhá dále bankám sledovat aktivitu zákazníků, definovat vzorce používání bankomatů a přijímat rozhodnutí o instalaci bankomatů na základě poptávky.

Bankomaty mohou sloužit jako nástroj podvodu, čemuž IoT může zabránit. V reálném čase tak lze odhalit používání skimmingových zařízení, která mohou zneužít bankovní kartu nic netušícího zákazníka a poruch čteček karet.

Chytré bankovnictví

IoT může umožnit „chytré bankovnictví“, kde klienti mohou provádět bankovní transakce a spravovat své účty pomocí chytrých zařízení, jako jsou chytré hodinky, telefony a další. To zahrnuje možnost provádět platby nebo kontrolovat zůstatek účtu prostřednictvím hlasových asistentů, mobilních aplikací a dalších rozhraní.

IoT zajišťuje bankám viditelnost fyzických toků a umožňuje rozhodování na základě informací v reálném čase. Banky mohou využívat IoT k monitorování chování klientů v reálném čase. To jim může pomoci vytvořit lepší nabídky a zlepšit personalizované služby. IoT senzory mohou být použity pro sledování výkonnosti investičního portfolia a správu aktiv. To může zahrnovat monitorování výkonu investičních fondů, sledování tržních dat a provádění rychlých transakcí na základě těchto dat.

Bezpečí jako vždy na prvním místě

I když mobilní telefony a podobná zařízení samy o sobě nemusí být přímo součástí IoT ekosystému, jejich integrace s IoT zařízeními a systémy může výrazně přispět k zabezpečení a efektivitě bankovních operací.

IoT v bankovnictví - biometrika a platby
Ilustrační obrázek

Mobily nebo chytré hodinky mohou poskytnout nové možnosti zabezpečení plateb nejen v e-shopech a nejrůznějších online službách, ale dokonce i v kamenných obchodech. Umožňují totiž využívat biometrické údaje pro ověření totožnosti zákazníka nebo potvrzení platby u klasického platebního terminálu, který využívá technologii NFC.

Celosvětově se stále zvyšuje počet bankovních podvodů. Technologie jako IoT mohou přispět k tomu, že se bude ve větší míře dařit předcházet i sofistikovaným podvodným praktikám.

Automatizovaná prevence podvodů

Technologie postavené na internetu věcí nám navíc pomáhají automatizovat prevenci proti podvodům. To umožňuje integrace umělé inteligence (AI).

Integrace IoT a AI bankám dovolí vytvářet sofistikované systémy pro detekci a prevenci podvodů. Algoritmy strojového učení mohou analyzovat vzorce transakcí v reálném čase, identifikovat anomálie a automaticky blokovat podezřelé transakce, čímž výrazně zvýší úroveň bezpečnosti.

A jaká je nejspíš blízká budoucnost bankovních služeb? Bude to integrace s AI?

IoT a umělá inteligence (AI) jsou dvě technologická odvětví, která se stále více prolínají a vzájemně se doplňují. V bankovnictví může tato synergická integrace přinést řadu inovativních řešení, která zvyšují účinnost, bezpečnost a kvalitu. Pojďme se podívat na možné aplikace:

Budoucnost v bankovnictví? Integrace IoT a AI
Ilustrační obrázek. Vytvořeno s DALL-E.

Optimalizace pobočkové sítě a automatizace procesů

S pomocí dat z IoT zařízení a analytických nástrojů umělé inteligence budou zřejmě banky čím dál víc optimalizovat umístění svých poboček a bankomatů, aby lépe vyhovovaly potřebám zákazníků. AI rovněž umožní automatizaci rutinních operací, čímž se uvolní lidské zdroje pro složitější a hodnotnější úkoly.

Neúnavní finanční asistenti s věšteckými schopnostmi?

Chytrá zařízení vybavená umělou inteligencí mohou analyzovat finanční transakce a návyky uživatelů. Díky tomu od nich dostanete personalizované rady pro správu financí, kdykoliv budete potřebovat. Dokonce budou předpovídat budoucí výdaje a příjmy na základě historických dat a aktuálních trendů. Osobní finanční asistenti se tedy z poboček budou víc a víc přesouvat do našich chytrých telefonů, hodinek nebo jiných zařízení.

Zlepšení zákaznického servisu

Chatboty a virtuální asistenti založení na umělé inteligenci budou postupně zvyšovat kvalitu zákaznického servisu. Jsou totiž už dnes schopni nonstop a okamžitě odpovídat na dotazy zákazníků, nabízet personalizované finanční produkty a služby, a dokonce provádět jednoduché bankovní transakce.

Inspirovali jste se, jak využít IoT technologii?

Proberte to s IoT specialistou

Články na podobné téma
6 konferencí o IoT, které byste v roce 2024 neměli zmeškat

6 konferencí o IoT, které byste v roce 2024 neměli zmeškat

Internet věcí je technologie, která nám už řadu let v mnoha odhledech usnadňuje život. I tato technologie se neustále vyvíjí, a tak je dobré poznat zásadní novinky. Seznámíte se s nimi na…
2023-12-28
Jak zjistíte, který produkt se lidem líbí? Pomocí IoT

Jak zjistíte, který produkt se lidem líbí? Pomocí IoT

Prostřednictvím internetu věcí lze získat důležitá data, která dnes můžete využít dokonce i v oblasti výzkumu zákaznické spokojenosti. 
2023-06-28
4 příklady, jak IoT pomáhá v oblasti udržitelnosti a životního prostředí

4 příklady, jak IoT pomáhá v oblasti udržitelnosti a životního prostředí

V dnešní době je otázka životního prostředí a udržitelnosti stále důležitější. Pojďme se společně podívat na několik zajímavých aplikací internetu věcí (IoT), ve kterých tato…
2023-04-19

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři

Zajímá Vás konkrétní IoT řešení?

Můžeme Vám pomoci?

/
/
/
/
/
/
/
/