24. 03. 2024 Téma: Průmysl a IIoT

Internet věcí je (i) v módě

Móda – to je tradiční kreativní odvětví, kde bychom nejspíš velké změny neočekávali. Nicméně i v této branži hlásí nástup moderní technologie. Díky IoT se z běžného oblečení mohou stát funkční kousky, které nositeli poskytnou informace o zdravotním stavu. Módu díky technologiím bude zároveň možné personalizovat přímo pro konkrétního nositele. Technologie tak může přinést konec uniformity a stádnosti.            

Internet věcí je (i) v módě

Boom chytrých doplňků – wearables

Doplňky, tzv. wearables využíváme už několik let. Jde o trendy kousky, které dobře vypadají, ale zapojením technologie umožňují také celou řadu dalších funkcí. Chytré hodinky monitorují srdeční frekvenci, tenisky zase sledují počet kroků. Nositelná technologie se stala nedílnou součástí našeho každodenního života a trh s módními kousky založenými na internetu věcí prošel v posledních letech bouřlivým rozvojem a přilákal nejenom technologické, ale i módní giganty.

Jako první začaly IoT využívat světoznámé módní značky Levi’s a Yves Saint Laurent a vytvořily kolekce chytrého oblečení a doplňků s projektem Google Project Jacquard. Do budoucna se můžeme těšit na šaty, které mění barvy podle nálady nositele, nebo kabelku, která upozorní na to, že ji majitelka někde zapomněla.

A už jste slyšeli o kombinaci oblečení a displaye?

Zdroj: Tech It Out Studio

Technologie jako nástroj v rukou návrhářů

Internet věcí znamená přísun důležitých dat, která najdou uplatnění i v módním průmyslu. Díky těmto údajům mají návrháři vhled do chování a preferencí spotřebitelů, takže mohou přizpůsobit své návrhy tak, aby vyhovovaly tomu, co lidé doopravdy chtějí.

Návrhář může v reálném čase dostat zpětnou vazbu od „chytrých šatů“, které si oblékla modelka, takže může analyzovat, jak jejich vzhled a střih působí na okolí. Díky těmto datům mohou návrháři dopilovat své kolekce k dokonalosti, takže móda bude citlivější a s větším dopadem na jednotlivce.

Zdroj: 100 M views & Samsung

Chytré nákupy

Asi jen málokdo si užívá dlouhé bloudění mezi regály v obchodech. Chytré technologie lze využívat i v retailu a díky internetu věcí proměnit kamenné obchody na inteligentní provozovny.

Zkoušení oblečení v úzkých kabinkách představuje pro někoho hotová muka. Například v Levi’s však spoléhají na internet věcí. V obchodech nasadili chytrá zrcadla, která zákazníkům umožňují vyzkoušet si oblečení virtuálně, aniž by museli vstupovat do kabinky. Díky tomu není třeba stát dlouhé fronty a zároveň je takové nakupování bezkontaktní a hygienické.

Zdroj: FXGear

Technologie pro udržitelnost

Velkým tématem je v současné době v módě udržitelnost. Módní průmysl spotřebovává obrovské množství vody a energií. Přitom jde většinou o průmysl rychloobrátkový a mnoho kusů se vyhazuje na skládky, často v třetích zemích. Právě internet věcí může pomáhat snižovat ekologickou stopu módy.

Díky využití technologií mohou módní značky implementovat chytřejší řízení dodavatelského řetězce, optimalizovat výrobu a snížit množství odpadu. Senzory s podporou IoT mohou monitorovat spotřebu zdrojů a identifikovat neefektivitu, takže módní průmysl může být časem mnohem udržitelnější a zodpovědnější.

Oblečení může i zachránit život

Chytré módní kousky s podporou internetu věcí pomáhají také ve zdravotní péči a umožňují sledování zdravotního stavu v reálném čase. Péči o fyzickou schránku tak můžeme začlenit do každodenní rutiny. Například revoluční podprsenka iTBra společnosti Cyrcadia Health umí detekovat už rané příznaky rakoviny prsu, což je významný krok v péči o ženské zdraví.

Chytré funkční prádlo je schopné sledovat životní funkce během cvičení a tím ovlivňovat intenzitu pohybu. Chytré oblečení nabízí funkce jako EKG a také senzor pro sledování srdeční frekvence, který odesílá informace a data do chytrých telefonů skrz aplikaci. Ta uživateli pomůže analyzovat zdravotní stav a v případě potřeby vyhledat lékařskou pomoc.

Pro lidi, kteří pracují ve vysoce rizikových povoláních, jako jsou hasiči, policisté či vojáci, jsou takovéto inovace velice užitečné, protože lze monitorovat a analyzovat důležité fungování jejich organismu ve stresu a nebezpečných situacích.

Podobné informace o kondici sportovců může tato technologie poskytovat také trenérům přímo během výkonu. O svých svěřencích tak mají nejen přehled z hlediska aktuální výkonnosti, ale mohou se také snáz rozhodovat, zda je v kolektivních sportech už nutná výměna hráčů.

Zdroj: STATSports

Internet věcí může významně přispívat k rozvoji třeba fotbalu. Prostřednictvím senzorů integrovaných v kopačkách, které monitorují kroky každého hráče, získají trenéři jasnou představu o úhlu a intenzitě dopadu míče.

Optimalizace dodavatelského řetězce

Výroba oblečení obvykle prochází poměrně složitým dodavatelským řetězcem. Mnoho výrobků vzniká v asijských zemích, kde jsou náklady na výrobu podstatně nižší. Díky internetu věcí mohou módní společnosti profitovat z optimalizace dodavatelského řetězce. Zapojením senzorů s podporou IoT a RFID tagů lze sledovat produkty už od počátečních fází výroby až po jejich cestu do koncového obchodu.

Rozpoznávání padělků a ochrana spotřebitele

Padělané módní kousky již dlouho sužují průmysl, poškozují pověst značek a narušují důvěru spotřebitelů. Zejména pokud se toto oblečení kupuje použité, lze těžko dokázat, že jde o originál, který má skutečně tak vysokou hodnotu. Internet věcí lze uplatnit jako mocnou zbraň proti padělání.

Pokud módní značky integrují do svých výrobků chytré technologie, jako jsou čipy NFC (Near Field Communication) a QR kódy, mohou svým zákazníkům nabídnout spolehlivé ověřování pravosti. Zákazníkovi při nákupu stačí jednoduché skenování na vlastním chytrém telefonu. To nejen posiluje identitu značky, ale také chrání spotřebitele, aby se nestali obětí padělatelů. Díky autentizačním opatřením IoT mohou módní značky chránit své duševní vlastnictví a budovat loajální zákaznickou základnu.

Efektivní správa zásob

Módní průmysl neustále bojuje se správou zásob. Nadměrné nebo nedostatečné zásoby výrobků mohou vést ke značným finančním ztrátám.

Správa zásob pomocí internetu věcí nabízí v tomto případě efektivní řešení. Pomocí technologie RFID mohou nyní prodejci módy přesně sledovat stav zásob v reálném čase, a to jak ve skladech, tak na prodejní ploše. Díky tomu mohou přesněji předpovídat spotřebitelskou poptávku a zásoby doplňovat funkčně na základě získávaných přesných dat. Výsledkem je méně nákladný a efektivnější proces řízení zásob, který maximalizuje výnosy a minimalizuje plýtvání.

Módní průmysl je rozhodně odvětví, v němž se IoT uplatní v široké škále a usnadní život nejen výrobcům, ale i spotřebitelům.

Zjistěte víc o IoT technologii

Proberte svůj nápad s odborníky

Články na podobné téma
Budoucnost IIoT se neobejde bez startupů

Budoucnost IIoT se neobejde bez startupů

Rok 2024 přináší v oblasti průmyslového internetu věcí (IIoT) opět mnoho nových příležitostí a výzev. S touto technologií se pojí nejen zlepšení efektivity a konektivity ve výrobě, ale i zásadní…
2024-08-29
Olympiáda pod taktovkou internetu věcí

Olympiáda pod taktovkou internetu věcí

Právě skončil velkolepý sportovní svátek, XXXIII. letní olympijské hry v Paříži. Do historie se zapsaly nejen skvělými sportovními výkony či mimořádnými lidskými příběhy, ale také využitím…
2024-08-14
Textil jako hrozba pro životní prostředí?

Textil jako hrozba pro životní prostředí?

Recyklace textilních materiálů představuje obrovskou výzvu. Nejen pro životní prostředí, ale zejména pro firmy. Oděvní průmysl produkuje velké množství odpadu a jeho efektivní recyklace je…
2024-07-26

Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři

Zajímá Vás konkrétní IoT řešení?

Můžeme Vám pomoci?

/
/
/
/
/
/
/
/